کمی بیشتر از یک ماه از عرضه‌ی پلی‌استیشن۴ پرو گذشته است و در این مدت، وقت داشته‌ایم تا این کنسول را با بازی‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کند، تست کنیم. کیفیت پشتیبانی از قابلیت‌های PS4 Pro روی هر بازی فرق می‌کند، اما در بهترین حالت، این کنسول جدید تجربه‌ای مناسب تلویزیون‌های ۴K ارایه می‌دهد. بازی‌هایی مثل Call of Duty: Infinite Warfare، Battlefield 1، Ratchet and Clank، Hitman، Infamous، Titanfall 2 یا خیلی از بازی‌های دیگر، پیشرفت‌های بسیار خوبی ارایه می‌دهد. با این حال، می‌توانیم به جرات بگوییم که راه مقابل پلی‌استیشن۴ پرو و هم‌چنین ایکس‌باکس اسکورپیو، بسیار پستی و بلندی خواهد داشت. می‌توانید مطمئن باشید که مایکروسافت با دقت وضعیت پلی‌استیشن۴ پرو را بررسی می‌کند و مشغول تنظیم کنسول ارتقا یافته‌ی خودش با توجه به بازخورد این پلی‌استیشن جدید است.

مشخصات فنی PS4 Pro به کنار، این کنسول توانسته است با دو قابلیت مهم، صنعت بازی را جلو ببرد.

حالا که تجربه‌ی بازی کردن با پلی‌استیشن۴ پرو را تجربه کرده‌ایم، می‌توانیم این سوال را بپرسیم که کدام بخش‌های این کنسول کار می‌کنند و کدام بخش‌ها مشکل دارند؟ در اساسی‌ترین حالت، سونی این موضوع را به تصویر کشیده است که تقاضا برای ارتقای یک کنسول، آن هم وسط چرخه‌ی یک نسل، کم نیست. در حال زمان خوبی برای عرضه‌ی دستگاهی که تلویزیون‌های ۴K را هدف می‌گیرد است. تلویزیون‌های Ultra HD زیاد شده‌اند و قیمت این پنل‌های جدید به قدری خوب است که اگر بخواهید یک تلویزیون بخرید، مطمئن این تکنولوژی را ست تلویزیون خود پیدا می‌کنید. البته HDR هنوز به خوبی پشتیبانی نمی‌شود و بیشتر تلویزیون‌ها، این قابلیت را ندارند. اما در نهایت به نقطه‌ای رسیده‌ایم که حتی اگر یک تلویزیون ارزان هم پیدا کنید، می‌توانید از آن عملکردی بسیار خوب بگیرید.

ps4-generations

مشخصات فنی PS4 Pro به کنار، این کنسول توانسته است با دو قابلیت مهم، صنعت بازی را جلو ببرد: امکان بازی کردن با وضوح ۴K برای همه ممکن شده است و این کنسول هم‌چنین قول ارایه‌ی محتوای HDR را داده است. در هر دو بخش، این کنسول قابلیت‌هایی که مختص کامپیوترهای شخصی است را به مخاطبی وسیع‌تر ارایه داده است. در حالی که در زمان عرضه‌ی کارت گرافیک GTX 1080، بازی‌های زیادی وجود نداشتند که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کردند، کنسول سونی کاری کرده است تا بازی‌های زیادی این قابلیت را در خودشان جای دهند. تا زمان عرضه‌ی ایکس‌باکس اسکورپیو، احتمالا بازی‌های جدید و تلویزیون‌ها همگی این قابلیت را در خودشان جای داده‌اند. با این حال نباید این موضوع را فراموش کنیم که سونی این قابلیت‌ها را مرسوم کرده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پشتیبانی از ۴K لزوما نیاز به رندر ۴K ندارد

اینکه سونی توانسته است با تکنولوژی هوشمندی، امکان نمایش بازی را با وضوح ۴K و بسیار خوب فراهم کند، آن هم با دستگاهی که ۱۵۰ تا ۱۶۰ وات انرژی مصرف می‌کند، قابل تحسین است. سیستم Upscale کنسول سونی در زمان عرضه بازخوردهای مختلفی گرفت، اما سونی این موضوع را ثابت کرده است که روی تلویزیون‌های ۴K، حتما هم لازم نیست تا یک بازی با این وضوح رندر شود. پلی‌استیشن۴ پرو بازی‌هایی دارد که با وضوح تصویر ۴K رندر می‌شوند و حتی برخی از آن‌ها، سرعت اجرای‌شان ۶۰ فریم در ثانیه است، اما به جرات می‌توان گفت که بازی‌هایی که نیاز به توان پردازشی بالایی دارند، به تعداد پیکسل‌های رندر شده توجه نمی‌کنند.

Uncharted4

اوایل کار پلی‌استیشن۴ پرو است، اما چند حرکت به عادت تبدیل شده است. برخی بازی‌ها با وضوح ۱۸۰۰p رندر می‌شود و با استفاده از سیستم Upscale، یا حتی بدون استفاده از آن، تصویری ارایه می‌ًدهند که روی تلویزیون ۴K بسیار خوب است. برخی بازی‌ها وضوح تصویر ۱۴۴۰p دارند و حتی آن‌ها هم بسیار خوب به نظر می‌رسند؛ مخصوصا آن‌هایی که از سیستم‌های آنتی‌آلیاسینگ خوب استفاده می‌کنند تا تعداد پیکسل‌های کمتر زیاد مشخص نشود. بازی‌هایی مثل آنچارتد ۴ یا تایتان‌فال ۲ از چنین عناوینی هستند. بازی‌های دیگری مثل Battlefield 1 یا Dishonored 2 زیاد روی صفحه‌ی ۴K جواب نمی‌دهند، اما هنوز هم پیشرفت‌های زیادی نسبت به یک صفحه‌ی Full HD دارند.

باید ببینیم مایکروسافت که با شعار “۴K واقعی” کنسول بعدی‌اش را تبلیغ کرده است، دقیقا چه برنامه‌هایی برای بازی‌ها دارد. در حالی حاضر بازی‌هایی مثل Rise of the Tomb Raider، Call of Duty: Infinite Warfare و Ratchet & Clank از نظر ظاهری روی پلی‌استیشن۴ پرو شگفت‌انگیز هستند و FIFA 17 حتی روی وضوح تصویر ۴K، با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه اجرا می‌شود.

اینکه آیا رندر بازی‌ها با وضوح تصویر ۴K واقعی به درد ایکس‌باکس اسکورپیو می‌خورد یا نه، هنوز مشخص نیست، اما برخی بازی‌ها روی پلی‌استیشن۴ پرو به اندازه‌ی کافی شارپ نیستند و یک ماتی روی آن‌ها دیده می‌شود. بیشتر بازی‌ها روی کنسول ارتقا یافته‌ی سونی با وضوح ۱۴۴۰p اجرا می‌شوند و سونی به هنگام رونمایی از این کنسول، بیشتر از ۴K، وضوح ۱۸۰۰p و Full HD پیشرفت یافته صحبت کرده بود. این شرکت حرفی از این نزده بود که قرار است بیشتر بازی‌های کنسول‌اش، با وضوح ۱۴۴۰p اجرا شوند.

ps4-pro-3

البته با در نظر گرفتن سخت‌افزار محدود کنسول پلی‌استیشن۴ پرو و این موضوع که پشتیبانی از قابلیت‌های این کنسول، ‌بیشتر به بازی‌ها اضافه شده است، از نتایج می‌توانیم خوشحال باشیم. با عرضه‌ی ایکس‌باکس اسکورپیو، مطمئنا تلاش بیشتری برای پشتیبانی از بازی‌های قدیمی‌تر می‌شود. اگر مایکروسافت بتواند کاری کند تا بازی‌های قدیمی، بهتر از پلی‌استیشن۴ پرو روی کنسول جدیدش اجرا شوند، باید حسابی روی این موضوع مانور بدهد.

بیشتر بازی‌ها روی کنسول ارتقا یافته‌ی سونی با وضوح ۱۴۴۰p اجرا می‌شوند

این که یک بازی وضوح تصویر ۴K واقعی دارد یا نه، اهمیت زیادی ندارد. حتی روی کامپیوتر هم می‌توان برای مثال Watch Dogs 2 را با وضوح پایین‌تری از ۴K رندر کرد و با Upscale کردن، نتیجه‌ای بسیار خوب گرفت؛ آن هم بدون اینکه سخت‌افزاری قوی داشته باشید. سیستم Upscale شدن بازی در Watch Dogs 2 آن قدر خوب است که انویدیا آن را “انقلابی در صعنت بازی” نامیده است. وقتی قرار است بازی شما ۵۰ درصد سریع‌تر اجرا شوند، شاید واقعا نیازی نداشته باشید تا بازی را با وضوح ۴K واقعی رندر کنید. سیستم‌های جدید Upscale هستند که بازی‌های تغییر داده‌اند و ۴K فقط ابزاری برای تبلیغ است؛ در نتیجه بهتر است که امکان رندر شدن بازی‌ها با وضوح واقعی ۴K، به پیغام اصلی تبلیغ شما تبدیل نشود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

چالش اصلی: تبلیغ قابلیت‌های خوب PS4 Pro

پلی‌استیشن۴ پرو دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ سونی برای اینکه قابلیت‌های کنسول جدیدش را به کاربران معرفی کند، چالش بزرگی در مقابل خودش می‌بیند. شرکت‌های بازی‌سازی این اجازه را دارند تا هر گونه که می‌خواهند با کنسول ارتقا یافته‌ی سونی رفتار کنند. این موضوع بدین معناست که ممکن است برخی پروژه‌ها مثل Rise of the Tomb Raider حالت‌های مختلف کیفیتی را روی پلی‌استیشن۴ پرو ارایه دهند، در حالی که بازی‌های دیگری مثل Assassin’s Creed Unity و Overwatch که برای پلی‌استیشن۴ پرو آپدیت شده‌اند، هیچ تفاوتی با بازی اصلی نداشته باشند.

سونی از اینکه درباره‌ی بازی‌ها به صورت جداگانه صحبت کند، خودداری کرده است. برخی اوات هم اصلا نمی‌توان فهمید یک بازی که برای پشتیبانی از پلی‌استیشن۴ بروزرسانی شده، در اصل چه فرقی با نسخه‌ی اصلی کرده است. کار به جایی رسیده است که بر و بچه‌های وب‌سایت یوروگیمر با استودیوی بازی‌سازی بلیزارد تماس گرفتند و از آن‌ها پرسیدند که دقیقا آپدیت Overwatch چه کاری انجام داده است؟ چون بازی هیچ فرقی نکرده بود. برخی بازی‌ها حتی بی سر و صدا برای پشتیبانی از پلی‌استیشن۴ پرو آپدیت شدند. یعنی الکترونیک‌آرتز هیچ وقت نگفت که FIFA 17 را برای کنسول ارتقا یافته‌ی سونی آپدیت کرده است. بهتر است که در کمترین حالت، در توضیحات یک بروزرسانی، درباره‌ی تغییرات بازی بنویسند. برای مثال بازی Super Stardust Ultra فقط زمانی از قدرت بیشتر پلی‌استیشن۴ پرو استفاده می‌کند که یک هدست PlayStation VR به کنسول متصل کرده باشید؛ که البته این موضوع را هم باید خودتان متوجه می‌شدید.

deusexmankinddivided

خیلی از بازی‌ها پشتیبانی از پلی‌استیشن۴ پرو را آغاز کرده‌اند، اما فقط خیلی ساده و کوتاه در وب‌سایت سازنده‌ی بازی به این موضوع اشاره شده است. واقعا نباید برای اینکه از وجود پشتیبانی PS4 Pro متوجه شویم، مدت‌ها در گوگل سرچ و سایت سازنده‌ی یک بازی را بالا و پایین کنیم. سونی باید قابلیت‌های بیشتری که یک بازی روی پلی‌استیشن۴ پرو ارایه می‌دهد را پشت جعبه‌ی آن یا در صفحه‌ی بازی روی فروشگاه پلی‌استیشن بنویسد.

در حال حاضر اینکه نمی‌دانیم کدام بازی‌ها از پرو پشتیبانی می‌کنند و نحوه‌ی پشتیبانی آن‌ها چگونه است، بزرگ‌ترین مشکل پلی‌استیشن۴ پرو است. این موضوع هم که بازی‌ها روی یک تلویزیون Full HD چه تغییری می‌کنند هم باید مشخص شود. مایکروسافت باید از همان روز اول عرضه‌ی ایکس‌باکس اسکورپیو، این موضوع را حل کرده باشد. نکته‌ی جالب این جا است که بسیاری از کسانی که پلی‌استیشن۴ پرو را خریده‌اند، بدون اینکه بدانند این کنسول چه مزیت‌هایی دارد این خرید را انجام داده‌اند. بهتر است که در فروشگاه‌ها قابلیت‌های ۴K و HDR پلی‌استیشن۴ پرو نمایش داده شود. البته این نمایش‌ها همیشه در بهترین حالت انجام می‌شوند. سونی پلی‌استیشن۴ پرو را روی تلویزیون Sony ZD9 نمایش داده بود که ۴ هزار پوند قیمت‌اش است. تلویزیون‌های ارزان‌تر هم تصویر HDR خوبی ارایه می‌هند، اما اگر بخواهیم صادق باشیم، تجربه‌ی HDR تلویزیون‌های ارزان‌تر واقعا با تلویزیون‌های بالارده حسابی فرق می‌کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

باز کردن جعبه‌ی کنسول لذتی ندارد

زمانی که یک کنسول بازی می‌خرید، آن را از جعبه در می‌آورید و نصب‌اش می‌کنید. معمولا این مراحل برای‌تان بسیار مهم است و دوست دارید که غافلگیر شود و از خریدی که کرده‌اید، حسابی ذوق کنید. ساده بگوییم، نگاه اول بسیار مهم است. هدست واقعیت مجازی PlayStation VR این کار را به خوبی انجام داده است، در حالی که پلی‌استیشن۴ پرو اصلا در این زمینه خوب عمل نکرده است. پلی‌استیشن۴ پرو باید در ظاهر، خاص باشد. هدست PlayStation VR ظاهری بسیار زیبا و فضایی دارد و از همان زمانی که آن را از جعبه در می‌آورید، مبلغ زیادی که برای‌اش هزینه کرده‌اید را هضم می‌کنید. اگر قبل از PlayStation VR هدست دیگری را امتحان نکرده باشید، زمانی که هدست سونی را از جعبه‌اش خارج می‌کنید، فک‌تان به زمین می‌خورد.

DaysGone-2

برای اینکه پلی‌استیشن۴ پرو را درک کنید، باید قبل از هر چیز بازی داشته باشید. نحوه‌ی تاثیر پلی‌استیشن۴ پرو روی بازی‌ها هم با یکدیگر فرق می‌کنند و هیچ دیسک دمویی هم در جعبه قرار ندارد تا نمونه‌هایی از ارتقای بازی‌ها را ببینید. سونی دموهای بسیار خوبی در PlayStation Meeting به نمایش گذاشت. اگر یک کد دانلود برای دموهای Horizon: Zero Dawn و Days Gone در جعبه‌ی کنسول قرار داده می‌شد، این مشکل برطرف شده بود. اسکوئرانیکس هم می‌توانست یک دموی کوتاه از مرحله‌ی سوریه‌ی Rise of the Tomb Raider (که نمایشی بسیار خوب داشت) بسازد و این مشکل را برطرف کند.

مایکروسافت مطمئنا می‌خواهد یک کنسول بالارده و لوکس را با ایکس‌باکس اسکورپیو ارایه دهد و این موضوع، فقط به ظاهر کنسول و رنگ جعبه‌اش بر نمی‌گردد. می‌توانیم مطمئن باشیم که Gears of War 4 و Forza Horizon با وضوح تصویر ۴K روی این کنسول اجرا خواهند شد؛ پس چقدر خوب است که یکی از این عناوین را به صورت پیش‌فرض روی کنسول نصب کنیم. لحظه‌ای که کنسول را خریده‌اید و آن را باز می‌کنید، تا سال‌ها ممکن است در خاطرتان بماند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حرف آخر

سونی نباید بگذارد که قابلیت‌های بازی‌های پلی‌استیشن۴ پرو روی صفحه‌هایی با وضوح تصویر پایین‌تر، تمام و کمال خاموش شوند.

یک ماه گذشته است و می‌توانیم واقعیت کنسول پلی‌استیشن۴ پرو را در مقابل نمایش سونی به هنگام رونمایی از این کنسول ببینیم. از یک سو، بازی کردن Call of Duty: Infinite Warfare یا Ratchet and Clank روی یک صفحه نمایش ۴K یا حتی بازی‌هایی مثل Watch Dogs 2 یا Infamous که وضوح تصویرشان برابر با ۱۸۰۰p است، این موضوع را ثابت می‌کند که سخت‌افزار پلی‌استیشن۴ پرو مشکلی در اجرای بازی‌ها روی تلویزیون‌های ۴K ندارد. حتی بازی‌هایی که وضوح‌شان ۱۴۴۰p است و از تکنیک‌های Super-sampling خوب استفاده می‌کنند، نمایشی خوب روی صفحه‌های ۴K دارند. البته تفاوت کیفیت مشخص است و ممکن است در برخی بازی‌ها، پلی‌استیشن۴ پرو هیچ تفاوتی ایجاد نکند. سونی نباید بگذارد که قابلیت‌های بازی‌های پلی‌استیشن۴ پرو روی صفحه‌هایی با وضوح تصویر پایین‌تر، تمام و کمال خاموش شوند. باید برای ساخت بازی روی پلی‌استیشن۴، ملزومات فنی مشخصی تعیین شوند.

PS4-Pro---2

موضوع مهم دیگری هم باید در نظر گفته شود. سونی توانسته است کنسولی گران‌قیمت عرضه کند و کیفیت باز‌های کنسول اصلی پایین نیامده است. کاملا واضح است که شرکت‌های بازی‌سازی هنوز هم کنسول اصلی را به عنوان هدف خود قرار می‌دهند و بازی را برای آن می‌سازند. یکی از نگرانی‌های مهم بازی‌کننده‌ها، این بود که پلی‌استیشن۴ جدید باعث شود تا کنسول اصلی آن‌ها عقب بماند و شرکت‌های بازی‌سازی، کنسول جدید را هدف بگیرند. این اتفاق نیافتاده است و با توجه به آن چه دیده‌ایم، حتی با بازی‌هایی مثل Horizon: Zero Dawn و Days Gone هم قرار نیست تغییر بزرگی صورت بگیرد. از طرفی دیگر، این نگرانی هم وجود داشت که شرکت‌های بازی‌سازی از قابلیت‌های پلی‌استیشن۴ پرو به خوبی استفاده نکنند و شاید این مشکل کمی در حال حاضر وجود داشته باشد، اما تصور می‌کنیم در آینده توجه بیشتری به بازی‌های پلی‌استیشن۴ پرو شود. برای مثال بازی Death Stranding در نمایش‌های جدیدش فقط روی پلی‌استیشن۴ پرو به تصویر کشیده شده است.

سونی امسال ریسک‌های بسیار بزرگی کرده. این شرکت در ابتدا هدست واقعیت مجازی خودش را عرضه کرد و کنسول بازی‌اش را هم در میان چرخه‌ی این نسل، ارتقا داد. کمی بی‌توجهی می‌توانست موجب شکست سونی شود. با این حال، در هر دو بخش، سونی توانسته است تجربه‌های بسیار خوبی ارایه دهد و این شرکت مستحق تحسین است.


منبع :دیجی کالا